HISTORIE

Langelinieskuret har fået sit navn og formgivning efter dens funktion; en mindre bygning beregnet som lager. Man kan dog næppe sige, at skuret på Langelinie er en lille bygning, da den med sine 350 meter strækker sig langs en stor del af Langeliniekajen. Oprindeligt var Langelinieskuret en del af et stort anlægsprojekt, der skulle blive til Københavns nye frihavn. Havnen åbnede som en frihavn, da man på den måde kunne etablere et toldfrit område. Der blev under planlægningen af området taget højde for, at Langelinie allerede dengang fungerede som en populær destination til at promenere langs vandet. Man anlagde derfor Langelinie Alléen, så både offentligheden og industrien kunne nyde godt af havnens placering. Selve Langelinieskuret blev af den grund også fredet med begrundelsen, at Langeliniepromenadens placeringen ved indsejlingen til Københavns Havn har stor symbolværdi.

TIDSLINIE

1894

Opførsel af skuret og frihavnens åbning.

1922

Krydstogtskibene kommer til Langelinie.

1947

Skuret bliver ikke længere brugt til havnedrift.

1990'erne

Skuret bliver brugt primært til kommerciel brug.

1991

Frihavnen lukkes gradvist og bliver en offentlig bydel.

1993

Fredning af skuret.

2022

Karberghus køber og

revitaliserer Langelinieskuret.

 

Den 12. maj udkommer Langelinieskuret i Karberghus’ bogserie Bevar Værdierne.

NY BOG OM LANGELINIESKURET

En billedrig fortælling om Frihavnen og
Langelinies historie.

Pris 150 kr

Fragt 50 kr